„Határtalan” vetélkedő döntője Ópusztaszeren – többek közt – csólyospálosi gyerekek sikerével
- Ünnepi menükártya a honfoglalás korából – de hibás. Válogassátok ki, hogy mely ételek nem szerepelhettek rajta – mivel eleink akkoriban nem ismerhették őket.
- Készítsetek egy listát a környéketeken fellelhető gyógynövényekről és azok gyógyhatásairól! (… aztán, mint a döntőben kiderült, az sem baj, ha illatról, ízről fölismeritek e növényeket)
- Mi a patina, és hogy kerül a szépen felújított, fém templomtoronysisakokra?
- Állítsátok uralkodásuk szerint időrendbe Árpád-házi királyainkat!
Jelenítsétek meg csapatotok történetét a koronázási palást ábrázolási stílusában szabadon választott technikával!
Ugye nem egyszerű feladványok? És ez még csak ízelítő az „elméleti” és „kreatív” feladatokból: visszacsapó íjjal célba lőni, gólyalábbal akadálypályán végigmenni csak a döntőben kellett…!
Oklevelünk szövege szerint „a csólyospálosi Ördögszekérhajtók csapata (Marton Mária és Ördög Alexandra 6. o., valamint Fodor Sára és Telek Péter 5.o.), megmérettetett a vetélkedősorozat fordulóin, majd leküzdötte a döntő akadályait és így a tisztességes 2. helyet érte el.” Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy most szombaton, április 12-én az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban gyermekeink országos (pontosabban kárpát-medencei) második helyezést értek el!
Az Emlékpark annak idején a Honfoglalás 1111. évfordulója alkalmából egy olyan vetélkedősorozatot indított útjára, amely színvonalas megmérettetésre hív határainkon inneni és túli magyar gyerekeket; múltunk, történelmünk, hagyományaink és természeti kincseink megismerésére. Célcsoportok az 5-6. osztályos (Magonc kategória), illetve 7-8. osztályos (Csemete kategória) diákok, 3-4 fős csapatokban. A versenyzők közül (akik idén a két kategóriában közel 600-an voltak több mint 130 csapatban) 12-12 csapat jut el a végső megmérettetésig. Ehhez három beküldős, feladatlapos fordulót kell teljesíteni, melyekben a feladatok (amint a fönti ízelítő is mutatja) igen sokszínűek: olyan ismeretszerzésre ösztönzik a gyerekeket, melyek tanórán kívüli kutatómunkát, találékonyságot és színes képzelőerőt igényelnek. Nemcsak a magyar történelemből meríthető tudásanyag megismerése, hanem egy komplex világszemlélet kialakítása is cél, hogy megtanuljanak nyitott szemmel járni a világban, felismerjék azokat az értékeket, amelyek iránymutatóként szolgálhatnak életük során. A KerekEmese vetélkedősorozat olyan sokoldalú tudáspróba, melyen a gyerekek tárgyi tudása mellett kézügyességük, bátorságuk, kreativitásuk, rendszerszemléletük is megmérettetik, s tartalmas, tanulságos, érdekes csapatmunkát biztosít a tanév során – és természetesen szép jutalmakkal szolgál a végén a legügyesebbeknek.
Örülünk, hogy minket is megtalált ez a nagyszerű vetélkedő, köszönjük a szervezőknek az élményeket, és büszkék vagyunk rá, hogy a Tordától Mosonmagyaróvárig a Kárpát-medence sok szegletéből érkezett csapatok között öregbíthettük falunk és iskolánk hírnevét.
Telekné Nagy Janka
felkészítő nevelő